Leesclub Bibliotheek Margraten bespreekt De onzichtbaren

Vrijdag 10 januari 2025, van 14:30 tot 16:30 | Bibliotheek Margraten

Ons uitgangspunt is leesplezier: samen genieten van mooie taal, een intrigerend en gelaagd verhaal. Ieder boek voert ons binnen in een unieke wereld, reikt zijn eigen thema’s aan, uitwisseling leidt naar nieuwe inzichten en verdiept onze leeservaring en ons leesplezier. We lezen recente boeken uit de Nederlandse literatuur en wereldliteratuur in diverse genres en thema’s. De leesclub wordt geleid door Maria Kleijnen, cultuurwetenschapper en ervaren leesclubleider. Van harte welkom om mee te lezen.

De onzichtbaren

Deze keer wordt besproken: De onzichtbaren geschreven door Roy Jacobsen.

Het is 1913, Ingrid (3) woont op het fictieve eilandje Barrøy in Noord-Noorwegen met haar ouders (Hans en Maria), Hans' vader en zuster (Martin en Barbro). Vanaf Barrøy kunnen de bewoners het vasteland zien, maar vanaf daar is het eiland onzichtbaar. De vrouwen knopen en repareren netten, verzamelen vogeleieren, snijden turf, kweken groenten en aardappelen, verzorgen het vee. Allemaal volgens de tradities van generaties. Ingrid groeit op en leert van haar vader 'naar de zee te kijken en niet bang te zijn als de zee op haar onstuimigst en leerzaamst is.' 's Winters gaat Hans naar de Lofoten om vis te vangen en te handelen; de vrouwen beheren huis en haard. Als jong meisje treedt Ingrid in dienst bij een rijke familie aan de wal en in 1928 keert ze, noodgedwongen, terug.

Voor meer informatie en over onze leesclub neem contact op met de leesclubleidster Maria Kleijnen via mariakleijnen@gmail.com of bel 06-48453310.

De onzichtbaren in onze collectie